főoldal 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

Csete György (1937)

A Magyar Organikus Építészeti Mozgalom egyik szervezôje, elindítója, a mozgalom világszerte ismert embléma-épületének (Orfű) alkotója.

...Itt én maradéktalanul boldog vagyok. Ez a magyar nemzet egyik legrégibb kegyhelye és emlékhelye. A honfoglalás óta ezt a helyet mindenki számon tartotta, persze senki sem tudta, hogy miért. Egyáltalán, hogy öt hónapig egyfolytában itt tartózkodtam, amíg ezek az épületek épültek, az maga volt a boldogság, a maradéktalan boldogság, és ennél többet nem is kívánhatok magamnak.

...Én egy magányos farkas vagy inkább harcos vagyok, magának sem megbocsátó harcos, akinek mindig elöl kell menni. A nevem is ezt jelenti. Csetének lenni a hadrendben azt jelentette, hogy ott kell legyél elöl. Ha ezt a nevet viseled a hátadon, akkor próbálj hozzá következetes lenni. Már a neved is kötelez, hogy első légy. Én a többi elsőt is becsülöm, az építészeti teljesítményt sokra tartom, és élvezem más emberek teljesítményét is, de úgy tekintem, hogy azokat nem énhozzám viszonyítva tették, hanem saját maguk képességeinek megfelelő teljesítményt értek el. Ilyen értelemben véve becsülöm a teljesítményt.

...Két fiam van, természetesen kiválóak, szépek, erősek, és sokra tartom őket, bárcsak ne ketten hanem négyen vagy huszonnégyen lennének. Most már utólag kiderült, hogy semmi jelentősége nincs annak, hogy én mire vittem, sokkal több gyereket is el tudtam volna tartani és fel tudtam volna tisztességesen nevelni.

 

Erdők temploma (1991-1998), Világmagyarság Háza-hajléka (1996) és Mammutfenyő ház (1998), Ópusztaszer - Nemzeti Történelmi Emlékpark
Építész: Csete György
Szerkezettervező: Dulánszky Jenő
Zászlók és drapériák: Csete Ildikó

"Elsőként, szimbolikus tettként, az erdők temploma, a zöld templom készült el jó illatú vörösfenyőből. Oltára - úrasztala kívül és belül egy-egy ártéri fűzfa tetemes méretű rönkje. (...)
A templom tengelyétől jobbra és balra öt-öt kupola karéja, alattuk az erdő, a fa és az ember történetét, egymásrautaltságát, élővilágát és a témakörben sok minden mást bemutató kiállítás, az erdők múzeuma egy- és kétszintes elrendezésben, fedett, zárt hidakkal összekötve. A felülvilágító kupolák tetején a szélben csilingelő levélkék, távolabb a tisza ártéri nyárfái és fűzei. (...)
A hajlított szerkezetű hajlék - építészeti ősforma, amely a természet egyik törvényét, az eróziót, másrészt a pentatóniát is kifejezésre juttatja. Piramisforma és zenei forma egyszerre. Az organikus építészeti tér alapképlete. A legrégibb ismert ábrázolása 6000 éves, Mezopotámiából való pecséthengeren. A lovas népek szinte teljes tárgykészlete onnan ered: a kerék, a szekér, a lovaglás, az íj, a hajlék."

 

 

• design: epiteszforum.hu • 2004© •