főoldal 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

Gáspár László (1971)
Pottyondy Péter

Lázár Ferenc (1971)
Skardelli György
(1955)

Szabados László

legfontosabb szamomra a "túlépítés elkerülése"- "genius loci"

Gáspár László:
...Keresem a helyem a világban. Ez biztos, hogy nagyon szépen hangzik, de így van.

...Gondolok a külföldi munkára, ha már úgy alakult az életem, hogy családot nem kell hurcolnom magammal, sem itt hagynom, sem vinnem magammal, talán így könnyebb is.

Lázár Ferenc:
...Két fiam van, a nagyobb hét, a kisebb öt éves. Ők fantasztikusak, nagyon jó nézni őket és tapasztalni, ahogy napról napra okosodnak

...Nagyon bízom abban, hogy az ország Európai Unióba való belépése szorosabbra fűzi az együttműködését a többi európai országgal. Ez nem válik kárára a nemzeti öntudatunknak, vagy a nemzeti karakterünknek.

...A környezetemben is azt látom, hogy azoknak, akik sok időt töltenek kinn, javarészük visszavágyik és vissza is jön. Akiben van kötődés, az nem veszíti el attól, hogy külföldön dolgozik.

Pottyondy Péter:
...Több oka is van annak, hogy jól érzem magam. Az egyik az, hogy örülök, hogy van egy csomó egészséges gyerekem és egy kedves feleségem. És szeretem azt, amit csinálok itt.

...Általában egy épületet valaminek hívnak. Úgy hívják, hogy mozi, templom, lakóház. Ennek nincs neve. Ennek az a neve, hogy multifunkcionális csarnok. Ami megváltozott a leégett csarnokhoz képest, az ennek a funkciónak a kiszolgálása. Nincs idő hangolni, rakosgatni a cuccokat, hanem az egyik kapun jön be az esemény, miközben a másikon megy ki egy másik. Azt sportcsarnoknak hívták, alapvetően sportfunkciókra volt alkalmas. Nagyon szerettük azt a csarnokot, és nagyon elgondolkodtunk, amikor úgy döntöttünk, hogy le kell bontani. Nem könnyű döntések ezek.

...Magyarországon egyelőre nincsenek eldobható házaink, és a tudatunkban a ház nem egy eldobható fogalom. Az autógyártóknak az a jó, ha az autó három év után valahogy nem jár tovább, hanem egy újat vesz a gazdája. Ha én egy házgyártó mechanizmus része vagyok, akkor nekem üzletileg nyilván jó, de lelkileg nyilván nem jó. Európában is, de főleg az Egyesült Államokban a ház egy időszakos burok, mint egy ruha, amit kinőnek, jönnek-mennek benne, elbontják. Nálunk nem. Nálunk egy élet műve a ház.

Skardelli György:
...Munka munkát követ, az egyetlen gond, hogy nagyon sok energiát kell az embernek befektetni ahhoz, hogy egyáltalán minőségi munkához juthasson. És nagyon sok befektetett munka mellett még mérhetetlen nagy szerencse is kell hozzá.

...Az elmúlt tizenöt év rendkívül színesen telt, mert különböző orientáltságú kormányok jöttek-mentek, és azt is meg kell tanulni, hogy az nem úgy van, hogy az emberre rászakad a demokrácia, és akkor valami egészen fantasztikus konszolidált polgári körülmények jönnek létre az országban.

...Az Aréna fővállalkozója, és részben befektetője egy francia világcég volt, mondhatjuk nyugodtan, hogy a világ legnagyobb kivitelező cége. Az volt az egészben a rendkívül tanulságos, hogy nem volt semmilyen presszió.

...A legidősebb fiam 22 éves, a középső 17 és a legkisebb 16 éves. Három fiú. Egy apának nagyon fontos, hogy a fiúk olyan csapást találjanak az életben, ami élvezettel tölti el őket, és amiből meg is tudnak élni. Én nagyon boldognak tartom az életemet, még akkor is, ha arra gondolok, hogy ha valaki ebbe kívülállóként belecsöppenne egy hétre, akkor azt mondaná, hogy ez az ember nem normális. Az időm nagy részében én mégis azzal foglalkozhatok, amivel igazán szeretek, és ez egy nagyon fontos dolog.

Budapest SportAréna
Építész tervező cég: KÖZTI Rt.
Skardelli György, Pottyondy Péter
Munkatársak: Farkas Zsolt, Molnár Tibor, Gáspár László, Lázár Ferenc
Létesítményfelelős építész: Szabados László

Élő, természetes építés: az óriás forma mint egy kavics. A helyén korábban hasonló nagyságrendű épület állt, ami 1999-ben tűz martaléka lett: a hengerformájú budapest sportcsarnok, a bs 1982-ből, egy szovjet csarnokszerkezet adaptációja. Ami 2003-ra elkészült: majdnem high-tech, mégis inkább köznapias ház. Szinte prózai egyszerűsítésekkel összerakott, hatalmas komplexum. Ki-kibukkan belőle a dekonstrukció, de mégis szerves egységet mutat a nagy, lágyan formált szimmetrikus test, és a mellette álló, hatalmas placcon a két nagyobb és három kisebb kristály-tömb. Bent az arénában racionális, hatalmas rácsostartók sorakoznak a fejünk fölött, mint egy ipari csarnokban. Pontosan itt érhető tetten az a mai építészeti megfontolás, mely könnyen átélhető, mindennapi vizuális "költészetté" tudta tenni a technikai nyelvezetet. Már a bs-ben is érezhető volt ez a törekvés, de itt sokkal tisztábban látható. Az építész így tud példát mutatni annak a trendi desing-világnak, mely sokszor túlzásokba esik, s nem riad vissza a közönség manipulációjától sem.

 

 

• design: epiteszforum.hu • 2004© •